Äventyrarnas långsegling 2021

Brus

Distans:

75nm

Äntligen var restriktionerna borta och vi fick möjlighet att segla till Danmark igen efter att senaste två åren provat den Svenska kusten.

Lördag:

Vi samlades på kajen på lördagsförmiddagen och hjälptes åt att färdigställa båtarna med allt som behövdes för att klara en veckas segling. Strax efter lunch kastade vi loss med målet inställt på ”Dragör” men när vi väl kom ut ur hamnen visade det sig att med sydliga svaga vindar var vårt mål ca 18timmar bort så vi tog ett delmål att sikta på vens nordvästra udde till att börja med. Till vår hjälp i år hade vi lånat med oss tre stycken handhållna VHF:er vilket gjorde det lätt att kommunicera båtarna emellan och väl framme vid delmålet konstaterade vi att vi fick revidera rutten och vi siktade istället på Vedbaek som vår första destination. Väl där så blev det matlagning och på menyn stod det Taco vilket var uppskattat efter en så tuff seglats.

Söndag:

Efter en god natts sömn och en härlig frukost kastade vi åter loss och begav oss söderut (mot Dragör) även söndagen bjöd på sydliga vindar vilket gav oss en härlig kryss mot vårt mål. Efter några timmars seglande strax utanför Taarbaek så var det dags för lunch som dagen till ära var varmkorv med bröd som på sedvanligt vis serverades i vita dunkarna och överlämnades till havs.

Efter lunchen så tog vi sikte på Tuborg hamn för att göra ett snabbt toabesök, tyvärr la vi till på fel sida av hamnen så det blev ganska långt att gå för många nödiga scouter.

Efter den korta pausen så begav vi oss till den närliggande hamnen Svanemölle hamn där vi valde att spendera natten men innan dess han vi med att gå en sväng samt laga mat tillsammans och idag blev det grillat.

Måndag:

Idag siktar vi fortfarande söderut och bestämmer oss för att bege oss mot Sundby vilket är ca två timmars segling, vinden har vridit till mer västlig. På vägen hinner vi öva både kontrollerade och okontrollerade gippar. Väl framme så fixar vi en snabb lunch och beger oss för att bestiga den konstgjorda skidbacken ”Copenhill” dessvärre var den stängd på grund av ett oplanerat utsläpp av ånga men vi fick iaf en bra promenad.

På vägen tillbaka provianterar och badar vi lite och sen behövdes det lite vila innan det blev thaimatlagning.

Tisdag:

Ö-luffning stod på programmet efter frukosten så vi förbereder båtarna snabbt och beger oss för första gången i Rååsjöscoutkårs historia mot Middelgrund eller ”ungdomsön” som den heter efter att danska scouterna köpt den.

Precis när vi kommer fram så ökar vinden och stora vågor rullar rakt in i den lilla hamnbassängen men vi lyckas hitta en hyfsat lugn plats till oss så att vi kan gå upp och utforska ön innan vi äter lunch.

På eftermiddagen ger vi oss vidare till ”syster-ön” Flakfort som bara ligger några stenkast bort och i stark vind så är vi framme på under en timme. Äntligen tillbaka på Flakfort med allt vad det innebär för oss äventyrare

Onsdag:

Halva seglingen har passerat och vi börjar bege oss norrut igen och dagens mål blir Taarbaek hamn som är en väldigt liten och mysig hamn så vi ringer och bokar tre platser till oss direkt på morgonen.

Så här dags börjar alla rutinerna sitta så det går snabbt för våra scouter att fixa sina båtar så att vi kan bege oss.

Och efter några timmars härlig segling så är vi framme och hittar våra platser. Obligatorisk dusch och en sen lunch står på schemat innan vi beger oss ut på en upptäcktsfärd i hjorthägnet ”dyrehaven”, extrem värme gjorde att det kändes som att vandra på den afrikanska savannen och det verkade som att även hjortarna gjorde vad dom kunde för att undkomma värmen men några visade sig ändå för oss. Efter några timmars vandring så står vi helt plötsligt vid entrén till Bakken. Tack vare sponsring så kunde vi överraska scouterna med att köpa åkband till dom vilket var väldigt uppskattat och vi fick ett par härliga timmar på Bakken med både invasion av flygmyror, getingstick och en massa roliga karuseller.

Torsdag:

Vi fortsätter norrut och dagen mål är Nivå, vinden är nästintill obefintlig och solen steker på bra så på vägen dit hinner vi göra belastningsprov och batteritester på våra elmotorer samt manöverbord och test av uppblåsbara flytvästar. Väl i hamn så hinner vi med genomgång av dagens övningar, glass, volleyboll och bad innan det är dags för paella.

Fredag:

Som tradition beger vi oss till Bäckviken på Ven som sista hamn. Scouterna segla själva och på vägen dit blir det lite övning på väjningsregler för vissa mer än andra. Kaj den trevliga hamnkaptenen välkomnar oss och som vanligt tycker han att det är kul att vi sjöscouter kommer på besök så vi får ligga gratis.

Sista kvällen tillbringar vi tillsammans kring hamnen med bland annat fiske där blev en liten torsk som tyvärr var lite för liten och fick simma vidare, glass, navigation och även ett ofrivilligt bad och den avslutas med pizzabak i vedeldad pizzaugn som vi haft med oss under hela veckan.

Lördag:

Sista morgonen med gänget och dags att bege oss hemåt igen. Som traditionen är så ska det blåsa mycket sista dagen och det stämmer även denna gång så med revade storsegel och fockar kastar vi loss och tar sikte på Råå. På rekordtid är vi framme på Råå igen och det är dags att städa ur och fixa båtarna efter veckans segling.

Tack till alla för en mycket trevlig vecka.