Äventyrarnas långsegling 2021

Brus

Distans:

55nm?

Tack vare lättnader i Corona-restriktionerna och en riskbedömning likt förra året kom vi iväg på vår efterlängtade långsegling med äventyrar-gänget. Begränsningen var att vi likt förra året höll oss på svenska sidan av sundet.
Vi träffades vid 18-tiden på fredagen vid båtarna och förberedde dessa med utrustning. Planen var att segla söderut och se hur långt vi hann. Vid 20-tiden kom vi till slut iväg och tog sikte på en av våra favorithamnar hemmavid: Borstahusen. En kort rutt men ändå var vi inte i “säng” i hamnen förrän efter 01 då det fanns mycket att fixa med kring båtarna och packning. Tack vare medtagna middagspaket hemifrån kunde vi äta medan vi seglade.
Några tyckte nog att det var en jobbig väckning kl 07 och första natten på en durk med bara ett liggunderlag och sovsäck som säng sover man sällan särskilt bra. Men vi hade mycket segling framför oss vilket alla längtade efter. Efter en snabb frukost på kajen gjorde vi klart båtarna och seglade iväg.
Det var sparsamt med vind när vi seglade iväg. Ett tag trodde vi att vi skulle kunna ta oss hela vägen till Lomma men efter ett tag fick vi revidera planen och ta sikte på Barsebäcks Hamn. En av många hamnar denna vecka som kåren inte besökt på många år!
Väl i hamn blev det bad med hopp från hög höjd, kvällsmat och en och annan glass.
En händelse som de flesta deltagarna nog kommer att komma ihåg var när sjöräddningen plötsligt ryckte ut från hamnen för att rädda två nödställda som trillat ur sin gummibåt medan de åkte wakeboard. Blåljus, ambulanser och full uppståndelse precis intill våra båtar i hamnbassängen innan sjöräddningen kunde komma tillbaks med två chockade men välbehållna personer! Gummibåten fortsatte cirkulera runt runt utanför hamnen under övervakning av kustbevakningen i väntan på att bensinen skulle ta slut…
Söndag morgon gav vi oss av från Barsebäck i en något friskare vind än dagen innan, och vi tog tidigt sikte på Klagshamn. Ett av våra mål var att segla under Öresundsbron (några av scouterna utförde en “hemlig ritual” under bron, vilket enligt hörsägen lyckades) och efter en lång segling i bitvis lite hårdare sjö passerade vi Bron och anlände Klagshamn. Ytterligare en mysig och gästvänlig hamn. Ett speciellt tack vill vi rikta till Peter från Klagshamns Hamnförening som lät oss låna deras fina hamnhus för att kunna diska! I Klagshamn tog vi en promenad till en badbrygga där vi svalkade oss innan det var dags att laga middag: Grillad fläskytterfilé. Mycket gott!
Efter en god natts sömn var det åter dags för en välbehövlig frukost följt av ompackning och förberedelse av båtarna innan vi lämnade Klagshamn. Vi beslutade oss för att vända norrut och åter igen passerade vi bron innan vi tog sikte på en av Malmö-traktens nyare hamnar: Turbinen.
Det var verkligen en omställning att komma från lugna Klagshamn och komma in och förtöja mitt inne i Västra Hamnen i Malmö. Storstadspulsen nådde bokstavligen hela vägen till båtens förknap!
Under eftermiddagen och kvällen hann vi med ett dopp vid Scaniabadet, en stunds volleyboll-spelande, ett välbehövligt besök på Lidl (det går åt en del godis på en veckosegling!) och en nära titt på Turning Torso innan vi gick tillbaks till våra båtar för att på “läktaren” med utsikt mot Öresund laga till och äta vår kvällsmat.
På tisdagen lämnade vi Turbinen och tog sikte på Lomma. Scouterna fick sin lunch serverad i flytande tunnor som ledarbåten kastade överbord och scoutbåtarna fick fånga upp i en form av “man överbord”-övning. Under seglatsen fick vi dessutom besök av Kustbevakningen som stannade till vid våra scouters båtar för att säga hej. Innan vi gick in i Lomma hamn ankrade vi utanför stranden och tog oss ett välbehövligt dopp!
I Lomma Hamn var det dags för det som nu blivit kvällsrutin: Fixa båtarna, packa om packning, bada, laga kvällsmat (I Lomma, klassikern: Keckes kasslergryta!) och eventuellt bada igen. Det är ungefär det som hinns med innan det är dags att sova igen. Dagarna går verkligen “i ett”!
Onsdag morgon lämnade vi Lomma och styrde kosan mot Ven. De sista dagarna av vår veckosegling väntades sämre väder och precis som förra året tänkte vi att Bäckviken på Ven var en bra hamn att vara inblåsta i. Nära och bra hem också.
På Ven stannade vi två nätter och på grund av hårt väder blev det ingen segling under torsdagen. Men vi hann med mycket annat! Sång och dans, Bästitest-lekar, en lång promenad, besök på Tycho Brahe-museet, rensning av fisk och mycket bad!
Ett minne från Ven blev för många rensandet av fisk. Ledarnas fiskelycka var inte så stor, men ett besök hos en av fiskarna i Bäckviken som lade till vid kaj gav oss rödspätta och torsk så det räckte och blev över. En del scouter började rensa fisk så det stod härliga till medan några stod och betraktade aktiviteten med mer skeptis. Men när det på kvällen serverades kokt potatis, remouladsås och spätta/torsk stekt på trangia, då åt alla glupskt!
Vår fantastiska vecka avslutades på fredagmorgonen med en sista seglats. Med en hård vind revades seglen, båtarna sjöstuvades extra mycket och alla letade fram sina regnkläder/seglarställ innan vi kastade oss ut i den hårda sjön. Med höga vågor rullande in snett bakifrån och en hård halvvind seglade vi troligen på rekordtid den korta biten hem från Bäckviken till Råå. Ingen sjösjuka, inga fadäser. Vilka sjöscouter vi har!
I hamn var det dags för “Klart Skepp”. Alla båtar skulle tömmas helt på utrustning, seglen skulle hängas upp på tork och alla stormkök skulle diskas. Med ett kort avbrott för hämtpizza blev båtarna klara för nästa seglats och vi kunde signera seglingsjournalerna. En kort avslutningsceremoni och vi kunde alla åka hem till våra familjer, trötta, lite blöta, men väldigt många minnen rikare.
Under veckans segling har scouterna seglat Avanti-båtarna själva under större delen av tiden vilket är ovanligt och visar på höga kunskaper inom sjömanskap! Efter många praktiska och teoretiska övningar under veckan kunde vi ledare under avslutningen dela ut märken som innebär att 2 scouter fick behörigheten Lättmatros, 4 blev Matros och 4 Styrman.